fredag, augusti 12, 2016

När skämskudden behövs

Fredag betyder ett vid det här laget nästan rituellt besök hos Annika som håller i Bokbloggsjerkan. Denna vecka har hon funderat kring figurer som gör bort sig offentligt. I böckernas värld hittar hon ett exempel på en man som är pinsam, ledsam och oerhört jobbig men som samtidigt har en dragningskraft svår att motstå.

Frågan hon vill ha svar på är:
Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget?

Nog har man läst en och annan bok man inte borde ha gett sin tid. Men ändå har skämskudden inte kommit till användning, boken har tagit slut och förmodligen har den lagts åt sidan med en stilla rysning.

I mitt fall blir det "Femtio nyanser av honom" (Fifty Shades of Grey) som verkligen borde ha fått mig att leta efter skämskudden i soffan.
I det längsta avstod jag. Trots mediahysterin, trots den monumentala försäljningssuccén, trots folks besatthet av den stenrike Mr Grey och hans unga och lite vilsna flickvän.

Den som fick mig att ändå trilla dit var Linn Ullman, som satt i tv och sa att en bok som så många miljoner ville läsa var hon tvungen att läsa själv, för att se vad det var som lockade. Jag köpte hennes argument och hittade boken till kanonpris på bokmässan.

Sedan gick lång tid. Men till sist gjorde jag slag i saken. Och läste hela. Trots ofantligt tjatiga upprepningar, trots ett tämligen fattigt språk och trots det fullständigt osannolika i att en ung och helt oerfaren kvinna utan att fundera två gånger tycker att det är ok att bli utnyttjad och misshandlad, både fysiskt och psykiskt.

Att läsa ytterligare en bok om Mr Grey och hans märkliga kärleksliv har aldrig fallit mig in. Om han själv eller Anastasia är pinsammast vet jag inte. Den totala avsaknaden av girl power stör. Pengar kan inte förlåta allt, inte ens i en bok!

Men det är klart: bakom just denna min skämskudde finns en superlycklig E.L. James som aldrig mer behöver lyfta ett finger. Om hon inte vill. Så jag antar att hennes egen skämskudde ligger fräsch och oanvänd, såvitt den inte tagits i bruk i något researchsyfte kring kinky sex förstås ...

Filmen då, undrar kanske någon.
Nej verkligen inte!
(Men vill ni ha en riktigt originell bioupplevelse ska ni gå och se "The Lobster". Det är ingen snuskhummer det handlar om men en extremt ovanlig, absurd och märkvärdigt fascinerande historia med väldigt lite verklighetsanknytning, som tur är!)

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. tiderna utvecklingsroman hittade jag för 10 kr på loppis, har inte läst än

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag hade med samma bok i min jerka idag. Verkligen bedrövligt dålig.

    SvaraRadera
  3. försökte , men slutade snabbt, läsa Fifty shades of Grey

    SvaraRadera
  4. Den omnämns hos mig också, men det finns faktiskt en som är snäppet värre... ;-)

    SvaraRadera
  5. Det finns säkert jättemånga pinsamma böcker därute ... man får vara glad att man inte råkat öppna jättemånga!

    SvaraRadera
  6. Har inte läst detta. Funderade inte ens på det .

    SvaraRadera
  7. Jag har undvikit Fifty Shades helt!
    Är rätt nyfiken på The Lobster faktiskt :-)

    SvaraRadera
  8. Jag läste Fifty Shades av nästan samma orsak: Jag tyckte inte jag kunde säga varken bu eller bä om jag inte läst boken.

    SvaraRadera
  9. Böcker som "alla" läser lockas jag sällan av. Och att läsa om sex... lika kul som att läsa om nån som vinner pengar...
    The Lobster läste jag alldeles nyligen en posistiv recension om. Filmer väntar jag gärna med tills de kommer i filmbutiken i min tv. Delar av den butiken kostar dessutom inget utan ingår i abonnemang. Risken är bara stor att jag glömt rubriken på filmerna jag har tänkt se.

    SvaraRadera
  10. Jag har lyckats undvika den boken. Jag tycker det är så pinsamt att läsa om sex. Det är möjligt att jag har en liten pryd ådra inom mig, men jag fixar det verkligen inte. :-)

    SvaraRadera
  11. Känner mig inte ett dugg lockad av att läsa den här boken. Utan att läsa den kan jag med största säkerhet säga att jag inte gillar den. Tantsnusk tröttnade jag på redan på 80-talet :)

    SvaraRadera
  12. Jag har aldrig övervägt att läsa Fifty Shades och inte blev jag mer sugen nu. :) Se filmen är ännu mer otänkbart.

    SvaraRadera
  13. Nix, inte läst något av detta. Inte lockad heller. ;)

    SvaraRadera
  14. Jag plågade mig igenom första boken, men vägrar läsa resten.

    SvaraRadera
  15. Konstigt nog kan jag inte komma på en enda bok där jag behövt skämskudde, kanske för att jag väljer böcker mer noggrant än film, eftersom böcker kräver mer av mig. När det gäller filmer råkar jag däremot litet då och då på tillfällen då skämskudden behövs. Och ännu mer om jag tittar på vanlig svensk underhållning.

    De där böckerna fick ju en otrolig upphaussning, min brorsdotter i tjugoårsåldern tyckte att de var fantastiska. Själv lockades jag inte av dem, och jag har inte heller sett filmen. Och när du skriver att kvinnan i boken saknar girl power, då förstår jag att det absolut inte är böcker för mig. Istället läser jag just nu en nyutgåva av en 50-talsdeckare, vi får se om en är lika bra som boken är snygg :) Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  16. Jag kom till att jag inte behöver läsa denna.

    SvaraRadera