onsdag, november 30, 2016

Skatt eller skräp?

Hur många spritpennor i regnbågens alla färger, plus ytterligare hundra kulörer, kan en ängslig mamma skaffa till sina barn för att inget ska stå i vägen för deras kreativitet? Och vaxkritorna som ligger i gamla glassburkar är oräkneliga.

Kan den vandrande pinnen verkligen ha trivts i sitt lilla plastakvarium (ja han var inte vårt husdjur särskilt länge)? Varför är lådan med cernitlera aldrig öppnad? Förpackningen med gnuggbokstäver är också intakt. Och oändligt många sidor i målarböcker och ritblock är tomma.

Jag har rivit ut saker ur ett skåp och ser allt detta (och mycket mer) komma ut i ljuset. Rester från barndomen, den som våra unga vuxna de facto lade bakom sig för ganska länge sedan. Men varför har jag bara låtit det ligga, stuvat in ytterligare nån pryl i den redan så fulla hyllan?

Svaret på den frågan har jag inte. Men jag har i alla fall burit ut en stor kasse. Var på väg till återvinningshyllan i grovsoprummet. Allt för de kreativa ungarnas skull ... för det kan ju handla om en skatt, för rätt person, även om det för mig är skräp i dag. Fast det gick enklare än så: vi har ett dagis i huset och på väg till soprummet knackade jag på. Ville de möjligen ...? JA! Hela påsen togs emot, med öppna armar!

Förresten så hittade jag tre av mina gamla glasögon också. Dem ska man kunna lämna in för återanvändning via flera optikerkedjor, som tar ur glasen och kombinerar dem efter behov till folk i länder där inte alla har råd att köpa egna.
Allt som kan återvinnas bör återvinnas!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Puh! Blev lite orolig där ett tag att du bara kastat. Vi skänkte massor till skolan när vi tömde huset och de tog glatt emot allt. Tyger, ritsaker osv. Jag tänkte att det är bättre att de kastar än att jag gör det. Precis som barn så ser jag möjligheterna i vad man kan använda det till.

    SvaraRadera
  2. härligt att de kom till användning... Barnens fina teckningar från väggen var svårt, men när jag FOTADE dem, var det lättare att släppa taget.

    SvaraRadera
  3. (mycket kreativt material används av barnbarnen ❤️

    SvaraRadera
  4. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Phục vụ cho nhu cầu vận chuyển container bằng đường bộ ngày càng lớn, vận chuyển xăng dầu bằng đường sắt và vận tải, gửi hàng hóa vận chuyển xe máy bắc nam bằng đường sắt cũng đã xây dựng nên những qui trình, dịch vụ vận chuyển hàng hóa bằng các toa xe chuyên dùng chuyên nghiệp và có hệ thống. Đảm bảo mang đến chất lượng tốt nhất cho khách hàng sử dụng dịch vụ.

    SvaraRadera