torsdag, maj 25, 2017

Sommarläsning

Och helt plötsligt blev det sommar! Lyran har en liten enkät om sommarläsningsvanor. (Bilden också från hennes blogg.)

1. Brukar du läsa mer eller mindre eller som vanligt på sommaren?

Mer, tror jag. Att läsa är samma sak som semester, ofta.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?

Någon deckare kan slinka med i sommartid, någon som inte kräver särskilt mycket engagemang. Läser annars ganska få krimhistorier numera.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen!  

Har nog flera. Balkongen, innan det blir för varmt eller sedan solen krupit runt hörnet. Då kan jag hålla ett öga på min blomlådor också! Ute på gräset, med bara några meter till ett svalkande dopp. Eller under lönnen i Barndomslandet.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?

"Sol över torpet" av Barbro Alving, Bang. Så skicklig med orden, så roligt skrivet!

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Eftersom det känns för lättvindigt att dra till med Tove Janssons "Sommarboken" (fast den är bra!) och jag redan "använt" Bangs lättsamma historia letar jag mig fram till "Den vita tigern" av Aravind Adiga. En chans att möta en annan kultur som åtminstone jag är tämligen obekant med. Adiga är indier, och i Indien är det ju med svenska ögon sett alltid sommar ... Kanske ett tips till dig?

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. älskar att läsa ute i dagsljus!

    SvaraRadera
  2. Den vita tigern har jag nog i bokhyllan, ska genast leta fram den.

    SvaraRadera
  3. Tigern står oläst i min hylla också ...

    SvaraRadera
  4. Den vita tigern blev jag väldigt nyfiken på! Tack för tipset!

    SvaraRadera