torsdag, september 21, 2017

En man med färg!



Ramlade över en man vars verk jag gärna hade tittat lite närmare på.
Sune Uusitalo i Luleå har ett för äldre herrar (ja, fördomsfullt jag vet men ändå) mycket ovanligt förhållande till kläder.

Sune, i dag 87 år gammal, har en häftig historia. Föreningsmänniska, jobbade i livsmedelsindustrin, var aktiv fackligt, lyckades bli nykter alkoholist och kan i dag kalla sig kläddesigner.
Han skapar egna herrplagg med färg, mönster, pärlor, glädje. Säger att hans nu bortgångna fru var en av dem som inspirerade.

Just nu visas hans mode på Havremagasinet i Boden, men dit hinner inte jag eftersom utställningen stänger på söndag. Det är en samlingsutställning som pågått hela sommaren under samlingsnamnet "Där kärlek är Norrbottnisk folkkonst".

All heder åt denne man som ger fantasin utrymme och tar vara på skaparglädjen! Då får man förlåta att kavajernas passform ibland inte är den perfekta ...

Copyright Klimakteriehäxan
som tackar Byblixtra för tipset!
Havremagasinet har gjort videon som är cirka 4 min lång.

4 kommentarer:

  1. Helt uderbart! (kavajen behöver inte vara sytt till honom)

    SvaraRadera
  2. Nä för all del, men då kunde han ju sätta på sig nån som inte var sydd till Hunken ... :-D

    SvaraRadera
  3. (tror att filmaren bestämmer färger och sånt)

    SvaraRadera
  4. Kolla här: http://byblixtra.blogg.se/2017/september/plagg.html.
    Den byblixtra verkar bo där. Härliga plagg och innovativa, men alltför "konstiga" för min smak.

    SvaraRadera