måndag, september 11, 2017

Hans Alfredson – en man med evigt liv

"När man frågar var jag får mina idéer ifrån brukar jag svara att det är från ett litet företag i Tyskland. Men det är inte sant, jag kommer på dem själv ..."

-Ja sådana fantastiska saker han kom på, Hans Alfredson, i hela sitt liv, det som tog slut igår. Både som halva AB Svenska Ord och som "ensamstående". Just den här citerade repliken kommer från en intervju 2001 i samband med hans 70-årsdag. 
Komiker, författare, regissör, superunderhållare var han och ingen kan väl fylla det tomrum han lämnar. Egentligen lämnade han det för rätt länge sedan när han beslutade att hans liv i offentligheten var över. Men det han skapade och lämnade efter sig har nog evigt liv, eller i alla fall nästan. Jag är så glad över att ha sett honom i så många olika roller på scenen, sjungande, dansande, improviserande, stundtals halsbrytande. Ska vi inte ha blommig falukorv till middag i dag? Och varför är det egentligen så ont om Q?

4 kommentarer:

  1. Klart att det blir blommig falukorv till lunch och inte bara idag utan många dagar. Jag har mitt alldeles egna Q ... min systerdotter Caroline, kallad Qollan och förkortad till Q :)

    SvaraRadera
  2. Ja fläsk har vi ju för ofta, lamm smakar som kofta, biff med lök är riktigt läbbigt ...

    SvaraRadera
  3. sjunger inte men älskar korv ❤️ även den värmländska korvkakan (finskt ursprung), nu finns det ju Gourmetkorvkiosker lite varstans, och gröt säljs i korvar... (fast det var ju Povel Ramels låt) Q-boken har jag i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. Den skivan har jag som LP! Och Q har jag i mitt efternamn.

    Så himla tråkigt men så är ju livet emellanåt. Men vilken skatt - och vilka skratt! - han lämnar efter sig!

    SvaraRadera