lördag, september 09, 2017

Pippi nummer 67 har stövlar

Meteorologerna förutspår en regnig helg. Jo, gatan är våt efter någon skur i natt. Moln på himlen ser nog ut som om de innehåller en hel del blöta de förmodligen tänker göra sig av med. Man får helt enkelt räkna med väder för regnrock, paraply och gummistövlar. I mitt fall får det räcka med de två förstnämnda.

Jag hyser nämligen en, enligt mitt sätt att se, välgrundad aversion mot gummistövlar. Bara en sådan sak som att den där vätan de ska hindra från att tränga in till mina fötter snabbt ersätts av den fukt min egen kropp alstrar, eftersom stövlarna inte låter mina fötter andas. Varmt och kladdigt, med andra ord, och även om man ansträngt sig för att göra moderna varianter snygga, med därmed följande rejäla prislappar, så tycker jag inte det hjälper.

Men det hindrar ju inte att jag faller pladask för en fågel i gummistövlar. Fågeln balanserar på en liten grå klippa, har brett ut sina vingar lite grand (för balansens skull?) och ser belåten ut trots att den i princip är helt färglös, så långt från en påfågel eller en papegoja man kan komma. Varifrån den kommer har jag inte en aning om, den är helt anonym. Kanske en flykting? eller bara en flyttfågel?

Hur som helst adopterade jag omedelbart denna pippi, nu försedd med nummer 67 i den där samlingen som jag så att säga inte har. Ja, ni vet, ni som varit med ett tag.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. den där barnsången...? höna funkar ju inte

    en bok om en kråka:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/02/sorgen-bar-fjaderdrakt-av-max-porter.html

    SvaraRadera
  2. Oops Hannele jag vet inte vilken sång du syftar på?

    SvaraRadera
  3. kanske nån finsk barnsång eller saga...

    SvaraRadera
  4. Jättekul fågel, hade jag inte haft gummistövlar i Måndags så hade det senaste inlägget inte blivit av.
    Köper man först dämpsulor och sen passar in ett par bra stövlar till dom. Jättesköna. Men är det för varmt mitt i sommaren så funkar det bättre med ett par sandaler och barfota. Fågeln ser ut att tigas med sina.

    SvaraRadera